Hastighed – din ven eller fjende? – Pretotyping

Jeg faldt over en artikel i Børsen idag som hedder ‘Hastighed er den største game changer’ og synes artiklen tager fat i et rigtig spændende emne. Den beskriver hvordan virksomheder i højere grad er tvunget til at løbe hurtigere og optimere deres beslutningsprocesser mv. Dernæst nævnes Pretotyping som en ‘strategi’ til at teste sine produkter og services. Det fik mig i skrive mood!

Hastighed er et super spændende emne som virksomheder kan og skal forholde sig til, hvis de vil være konkurrencedygtige! Et emne som bestemt vil tage til i debatten i de kommende år. Vi ser at mange virksomheders produkter er opbygget omkring hurtige beslutningsprocesser såvel internt og eksternt. Jeg vil næste vove at påstå at nutidens kunde forventer et produkt og en service leveret ‘igår’ fremfor ‘imorgen’. Vores kunder forventer ‘convenience’, hurtige løsninger, samt profesionelle løsninger, som er gennemtestet og ikke har ‘børnesygdomme’, uanset om det så er et fysisk produkt, en software løsning eller en rejse. Spørgsmålet er om din virksomhed ser ‘Hastighed‘ som en ven eller en fjende? 

Tip 1: Forstå dig på dine kunders behov

Med nutidens digitale løsninger, er der et utal af muligheder igennem de sociale medier og diverse analyse redskaber som kan hjælpe dig med at forstå dine kunders behov og samtidig være i dialog med kunden. Snak med kunden, lyt til kunden, observer kunden og brug det til at øge hastigheden af produkt udvikling – hvis du mener det kan gavne din ‘forretning’.

Tip 2: Udnyt vidensdeling og samarbejde

Dine kunder, leverandører og samarbejdspartnere ligger inde med en ekspertise og viden, som du meget vel kan have gavn af. Den viden kan du udnytte, hvis du ønsker at løbe hurtigere. Hvis du kigger på din virksomhed, som et øko-system eller netværk, vil du kunne identificere flere aktører som kan være mulige samarbejdspartner, hvor det fælles mål er at udnytte hinandens viden og ressourcer til at øge værdiskabelsen – altså levere produkter og services som er konkurrence dygtige.

Tip 3: Benyt dig af Pretotyping

Benyt dig af Pretotyping, som er en tilgang til udvikling og lancering af nye produkter/løsninger, som kan hjælpe dig med at afgøre, om du er ved at opbygge det rigtige, fremfor at bruge en masse unødige ressourcer. Pretotyping hjælper dig til at mislykkes, FØR du er ude hos kunden dvs. du har tid til at ændre kurs. Ex. på pretotype kan være et delvist Mock-up af det tilsigtede produkt eller service, der kan bygges i minutter, timer eller dage i stedet for uger, måneder eller år. Kunsten er med pretotyping har til formål at teste hvorledes produktet/servicen er “bæredygtig”:

1.Beslut hvilke funktioner kan – og bør – være mocked-up (Simplificer det komplekse).
2. Brug mock-ups til at teste og indsamle feedback.
3. Analyser på feedback for at bestemme det næste skridt.

Disse 3 tips er bare få eksempler på hvordan du kan øge hastigheden i din virksomhed. Men husk på, at hastighed ikke kun handler om at leverer hurtige løsninger, men nærmere om at udnytte ressourcer, åbne op for din forretningsmodel og forstå at nutidens digitale løsninger har skabt grobund for at vi alle kan blive bedre, hurtigere, dygtigere, smartere. Hastighed er vores ven, hvis vi forstår at udnytte den og ikke lade os skræmme af den.

Camilla Gad Krogsgaard, Partner i LIFTED COMPETENCE

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.