Den digitale købmand er dansker

Kronik bragt i en efterredigeret udgave i Børsen og på borsen.dk 30. juli 2019.

Danmark udfordrer bedst på de globale markeder ved at oversætte godt, gammeldags købmandskab til digitale, danske dyder

Solen skinner i øjeblikket på dansk økonomi, og ifølge Danmarks Statistik har årets første fire måneder budt på en rekordlav ledighedsprocent på 3,7 % af arbejdsstyrken. Renterne er historisk lave, og der er åbne døre til risikovillig kapital, som vil finansiere digital innovation. Investeringerne i danske vækstvirksomheder er på to år blevet fordoblet, og i 2018 tiltrak danske startups 5 mia. kr.

Samtidig trækker mørke skyer ind over den hjemlige økonomi. Den seneste Vismandsrapport nedjusterer vækstforventningerne fra 2,5 % til 2 % af BNP allerede i år og yderligere ned til 1,7 % af BNP i 2020. Årsagerne skal findes i den globale usikkerhed, som bl.a. er skabt af Brexit, Trumps handelskrig med Kina, stigende arbejdsløshed i Tyskland og afdæmpede vækstprognoser i Sverige.

Det kan få uoverskuelige følger, for hvis handelen ikke vokser på vores eksportmarkeder, rammer det direkte eller indirekte over 800.000 danskere beskæftiget med eksport.

Vindmøllens vingefang

Virksomhedslederne bør rejse vindmøller og udnytte situationen, fx ved at udvikle nye produkter og opgradere salgs- og marketingfunktionen.

Markedsføring har fremover hovedansvaret for salgspipeline, omsætning og kunder. Og i takt med, at flere og flere virksomheder træder ind på den globale markedsplads eller er afhængige af den, bør langt flere virksomheder også søge rimelige svar på: ”Hvad er værdien af vores digitale markedsføring?”, ”Hvis vi gerne vil øge vores e-handel med 30 %, hvilken investering i markedsføring har vi da brug for?”, ”Hvilken driftsmodel er optimal til at levere resultaterne?”

Den kreative købmand

Som købmanden i Middelalderen, handler det om at tiltrække og beholde de rigtige kunder. Det er købmanden, som kender kunderne bedst, og forstår deres behov.

DBS Bank i Singapore er dygtige købmænd, fordi de har indset, at kunderne er mere optaget af deres dagligdag end af bankprodukter. Banken opdagede, at kunder med børn havde brug for, at poderne kunne betale for mad i skolen hver dag. Det problem løste banken ved at uddele smartwatches til børnene med en sikker og børnevenlig
betalingsløsning. På den måde kan banken spille den rolle i kundernes liv, den gerne vil – nemlig at være rettidigt værdiskabende men samtidig usynlig. Præcis som Alfons Åbergs usynlige ven, der kun dukker op, når der er brug for ham.

Kunden er stadig konge fra vugge til grav – blot er mulighederne vokset eksponentielt takket været de digitale teknologier.

Moderne marketing er overblikkets kunst

Det kræver særlig erfaring og overblik at værdiansætte marketingindsatsen, samle trådene og dosere indsatsen, for at differentiere virksomheden.

Et eksempel på tidssvarende, strategisk planlægning er kinesiske Alibabas såkaldte self-tuning strategy for relentless innovation,​ som i sin essens handler om at tilpasse antallet af eksperimenter efter skiftende omstændigheder. Det er et helt andet mindset end en adaptiv strategi, hvor eksperimenter foregår efter et konstant fastlagt antal (fx årlig allokering til øremærkede projekter i R&D). Oversat til markedsføring levner Alibabas tilgang bedre plads til løbende svar på de indledende spørgsmål: Hvad er potentialet nu? Hvor skal virksomheden investere mere eller mindre? Og hvilket team, dataanvendelse og økosystem skal der til for at udløse potentialet?

Østens digitale mystik

Erin Meyer, professor fra INSEAD, beskriver i sin bestseller ”The Cultural Map” Danmark som det modsatte af den hierarkiske, kinesiske top-down-måde at drive forretning på. Det er min vurdering, at den særlige, danske tradition for godt købmandskab sagtens kan tilegne sig Sydøstasiens ”mobile first” forretningskoncepter og omfavne lysten til konstante eksperimenter, hurtig og intuitiv handling og et tankesæt dybt forankret i kommercielle digitale økosystemer.

Et lysende eksempel på sidstnævnte er Tencent, Kinas største teknologiselskab med hovedsæde i Shenzen, som har bygget et omfattende system af services med nyheder, betalinger og meget andet omkring WeChat, Kinas pendant til WhatsApp. Det kan vi også i Danmark med solidt afsæt i den særlige, danske måde at drive forretning på.

Skab plads til den digital købmand

Som den stolte handelsnation, vi er, burde den nye verdensscene passe godt til de digitale købmænd fra Danmark, som er indstillet på at lære fra fx Kina.

Hvis lederne vurderer om de er omgivet af kreative forretningsstrateger og de rigtige specialister til at indfri potentialerne, og hvis uddannelsesinstitutionerne følger med, så er der også danskere at finde blandt fremtidens globale, digitale købmænd.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt