Fremtiden er ankommet i Danmark

Debatindlæg bragt efterredigeret i Børsen (borsen.dk) d. 5. september 2020. 

Sundhedskrisen satte pludselig lys på en vigtig dansk konkurrencefordel: Vores omstillingsevne. Med de rigtige data, kan vi gøre denne til en vane i fremtiden.

I 2003 bragte The Economist, William Gibson’s citat, The future is already here – it’s just not evenly distributed”. Da samfundet lukkede ned i marts, fik vi bevis på, at fremtiden er ankommet. Under den første bølge red Danmark på toppen af digitaliseringen i EU, hvilket har bidraget til at holde samfundet oven vande. Selvom fx rejsebranchen eller scenekunsten vil tage flere år at genrejse, eller gentænke, så er antallet af jobs slået op på portaler som jobindex.dk, ifølge Finans, næsten på niveauet fra før coronakrisen.

Ifølge Danmarks Statistik’s EU indeks har 53 pct. af virksomhederne i Danmark en meget høj eller høj digitaliseringsgrad, hvilket placerer os foran sammenlignelige lande som Sverige, Finland og Holland. Indekset bliver beregnet ved indikatorer for basale teknologier som fx adgang til internettet, processer internt i virksomheden og virksomhedens informationsdeling med kunder og samarbejdspartnere. Digitaliseringen var godt fordelt, da vi skulle omstille os i foråret.

Time warp

Samme undersøgelse viser, at virksomhedernes web-salg i Belgien, Irland, Norge, Storbritannien og Sverige udgør 10-15 pct. af omsætningen, mod blot 8 pct. af virksomhedernes omsætning i Danmark og Holland. Samtidig har Amazon etableret sig i Norden, hvor de i forvejen står for 1,4% af nethandlen i Danmark leveret igennem den tyske hjemmeside. Amazons globale omsætning voksede 40% i april, maj og juni, så fremtiden kommer buldrende og hæver barren for leveringshastighed og kundeloyalitet.

Jeff Bezos fra Amazon forklarer deres tilgang: “The only way to focus on customers and think on behalf of them is to think long term. Most initiatives Amazon undertakes doesn’t pay any’ dividends until five to seven years in. Customers might see the benefits a bit sooner, but company shareholders have to wait.”

Nuet som drivkraft

Men selv med tålmodige aktionærer kan den traditionelle fremskrivning af kundens nutidige behov risikere at blive en blindgyde, og forudsigelser med kunstig intelligens kan være snubletråde snarere end ledetråde. Men nutiden kan med fordel optages til fremtidige brug. Over sommeren sendte DR programserien Mesterlære, og her fortæller Tim Christensen hvordan han siden slut-firserne har optaget korte fraser eller melodilinjer med sin diktafon, når inspirationen har indfundet sig. Over tid har han opbygget et arkiv af lydfiler. En vane der strukturerer hans instinkt, kreativitet og spontanitet, og fra tid til anden kan genbesøg i arkivet føre til nye udgivelser – og ud over scenekanten.

Fra omstilling til forestilling

På samme måde handler den digitale transformation om, at kunne opsamle viden om kunderne i ét system, hvor data fra forskellige kilder, kan informere om kundernes lønsomhed, adfærd og behov. Afsløring af mønstre kan kvalificere produkter, digitale services og personalisere kommunikationen. Hvis ikke i dag, så måske i morgen. Med et samlet billede af kunderne i realtid, kan ledelsen handle hurtigt og instinktivt.

Men data er ikke nok. I bogen ”At tænke – hurtigt og langsomt” beskriver nobelpristager Daniel Kahneman, hvordan hjernen arbejder på to helt forskellige måder: System 1 og System 2. System 1 er hurtigt; det er intuitivt, associerende, automatisk, og det kan ikke slås fra. 95% af vores daglige beslutninger foregår i System 1. Vi har ikke meget kontrol over System 1, men det er her vi træffer (irrationelle) valg og fælder domme. System 2, hvor de resterende 5% af beslutningerne træffes, er rationelle, bevidste, langsomme og krævende.  

Fremtiden er kommet for at blive

Turen fra Metro til gate og vice versa er for nogle rutiner i hjernens System1, hvilket står i skarp kontrast til lufthavnens kompleksitet. Selvom CPH kun havde 18.000 daglige passagerer igennem i juli mod 100.000 sidste år, så er behov for service og handel vidt forskellige. I dag er personer per kvadratmeter et nøgletal, som tidligere var forbeholdt brandmyndighederne. Derfor skal vi inden vaccinen kommer bruge vores forestillingsevne til at omsætte den nye adfærd til kommercielle muligheder, som er afledt af regulering samt angst og tæthed samt berøring i kunderejsen.

Med et samlet dataoverblik, og indsigt i mennesker, kan vi udnytte vores omstillingsevne til at forestille os hvordan vi kan stimulere flyrejser. Som Googles danske direktør, Malou Aamund skrev i Berlingske i juli: “Tålmodigheden er utroligt lav, og lunten er kort. Derfor skal virksomhederne være helt anderledes og kunne udvikle instinkter til at ramme det, forbrugerne efterspørger”. Fremtiden er nu.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt